Lähes jokainen suomalainen käyttää puhelinta, mutta aivan liian harva tietää, paljonko maksaa puhelinliittymästään kuukaudessa tai mitä kaikkea omaan puhelinliittymään kuuluu. Kilpailuttamalla puhelinliittymän voit säästää jopa satoja euroja vuodessa.
Mikäli olet vielä epävarma sen suhteen, kannattaisiko juuri sinun kilpailuttaa puhelinliittymäsi ja operaattorisi, lue artikkelimme. Kerromme sinulle, miten arvioida puhelinliittymän ja liittymätarjouksen edullisuutta ja lisäksi käymme läpi muita keskeisiä näkökulmia liittymän valitsemiseen liittyen, ja lopuksi mainitsemme muutamia edullisia liittymätarjouksia.
Kaikkiin matkapuhelinliittymiin sisältyy tänä päivänä puhelut, tekstiviestit sekä datakäyttö. Kaikki Suomessa liittymiä tarjoavat operaattorit tarjoavat näitä kolmea palvelua. Myös lankapuhelimiin on mahdollista saada liittymä, joskin matkapuhelimet ovat nykyään yleisempiä ja siksi keskitymme tässä artikkelissa nimenomaan matkapuhelinliittymiin. Liittymien puhelujen hinnat voivat vaihdella sen mukaan, soittaako puhelimella saman vai eri operaattorin numeroon. Valtaosa tänä päivänä tarjottavista liittymistä tarjoaa kuitenkin puhelut siten, että kaikki kotimaassa toiseen matkapuhelimeen soitettavat puhelut ovat saman hintaisia.
Tekstiviestit ovat niin ikään osa matkapuhelinoperaattorin tarjoamia peruspalveluita. Tekstiviestillä tarkoitetaan tässä artikkelissa tavallisia SMS-viestejä. Operaattorit hinnoittelevat tekstiviestit useimmiten sen mukaan, että kaikki kotimaan tekstiviestit ovat saman hintaisia. Jotkut operaattorit tarjoavat myös sellaisia liittymiä, että ulkomaille lähetetyistä tekstiviesteistä ei peritä ylimääräistä maksua. Kuten puhelujen kohdalla, myös tekstiviestien hinnoittelu kannattaa huomioida eri liittymätarjouksia vertailtaessa. Puhelut ja tekstiviestit muodostavat suurimman osan liittymien hinnoista Suomessa. Puheluita ja tekstiviestejä tarjotaan liittymissä monella erilaisella hinnoittelumallilla, joita kuluttajan kannattaa kilpailuttaa.
Puheluiden ja tekstiviestien lisäksi datan käyttö eli mahdollisuus surffailla netissä omalla puhelimella on monille tärkeässä roolissa. Vaikka monella älypuhelimella pääseekin langattoman verkon kautta internetiin, puhelinliittymän datapaketti mahdollistaa luotettavamman ja mahdollisesti myös nopeamman yhteyden verkkoon. Tällä hetkellä 4G-, 3G- ja 2G-liittymät ovat käyttäjälle mahdollisia, joista 4G on nopein – ja siten myös kallein. 4G:llä on mahdollista myös surffata kahdessa hitaammassa verkossa, mutta hitaammalla yhteydellä ei pääse nopeampaan verkkoon. Puhelinliittymän hintaan saattaa vaikuttaa myös muun muassa seuraavat asiat:
Kun sopivaa liittymäratkaisua alkaa kartoittaa, on yleinen erhe ajatella, että mitä edullisemmat puhelujen, tekstiviestien ja datapaketin hinnat, sitä edullisempi itse liittymäkin on. Koska matkapuhelimen käyttäjät käyttävät puhelintaan varsin eri tavoin, riippuu liittymän edullisuus ja hyöty pitkälti käyttäjän omista puhelintottumuksista. Yksi saattaa puhua puhelimeen kymmeniä tunteja kuukaudessa, ja toinen taas käyttää puhelinta paljon nettipelaamiseen. Pääasia on, että liittymää hankkiessa tuntee omat tottumuksensa, sillä silloin sekä operaattorin että kuluttajan itsensä on monin verroin helpompaa luoda
Hyvä liittymätarjous on sellainen, joka vastaa sinun tarpeitasi ja on hinnaltaan edullinen. Liittymätarjouksia vertailtaessa kannattaa siten kiinnittää huomiota siihen, kuinka paljon puhelut ja tekstiviestit maksavat liittymässä sekä kuinka nopea ja minkä hintainen datapaketti liittymään sisältyy. Puheluiden hinnat esitetään tavallisesti minuuttipohjaisesti. Tämän lisäksi puheluita voidaan tarjota kiinteään kuukausihintaan, johon sisältyy tietty määrä puheluita ja tämän määrän ylittävistä puheluista peritään sitten ylimääräinen minuuttipohjainen maksu. Tekstiviestien hinnat esitetään samalla tavalla kuin puhelut liittymätarjouksissa.
Datapaketin hintaa arvioitaessa kannattaa ensin tutkia, kuinka paljon surffaa netissä puhelimellaan. Internetin lisäksi puhelimen verkkoyhteys mahdollistaa sähköpostin lukemisen, verkkopankin ja verkkotunnusten käytön sekä mm. verkkoyhteyttä vaativien pelien pelaamisen puhelimella. Mikäli ei käytä internetiä lainkaan tai ei muusta syystä halua datapakettia osaksi puhelinliittymäänsä, kannattaa valita sellainen liittymä, johon datan käyttöä ei sisälly. Mikäli taas nimenomaan haluaa datapaketin puhelimeensa, kannattaa tutkia datan käytön nopeutta ja mahdollista käyttörajoitusta. Liittymätarjous voi sisältää myös datan rajattoman käytön kiinteään kuukausihintaan.
Lähtökohtaisesti suosittelemme lukijoita valitsemaan puhelimeensa 4G-liittymän, sillä se on kirjoitushetkellä markkinoiden nopein. 3G toimii myös hyvin niin Suomessa kuin ulkomaillakin ja se on 4G-liittymää edullisempi vaihtoehto. Mikäli kuitenkin haluaa pelata tai katsoa videoita puhelimellaan, 4G on lähtökohtaisesti paremmin toimiva vaihtoehto. Pelit ja videot nimittäin vaativat paljon verkkoyhteydeltä, minkä lisäksi ne kuluttavat paljon dataa. Datapakettia valitessa suosittelemme lukijoita siis tarkastelemaan, miten käyttää puhelintaan ja valitsemaan halvin vaihtoehto sen pohjalta.
Edellä mainittujen huomioiden lisäksi liittymätarjouksia vertailtaessa kannattaa kiinnittää huomiota liittymän muihin ehtoihin. Tyypillinen ehto liittymätarjouksissa on määräaikainen sopimus, etenkin silloin, kun asiakas ostaa liittymän yhteydessä operaattorilta puhelimen tai muun laitteen osana kuukausihintaa. Liittymän määräaikaisuus tarkoittaa sitä, että liittymästä tulee maksaa koko määräaikaisuuden ajan, ellei pysty purkamaan sopimusta ehtojen mukaisesti ennen määräaikaisuuden päättymistä. Tarjouksiin voi sisältyä myös erilaisia viihde-etuja tai mahdollisuus ostaa puhelin tai tabletti alennettuun hintaan. Liittymätarjouksien edullisuutta kannattaa siten arvioida kokonaisvaltaisesti.
Liittymätarjouksia voi kysyä suoraan omalta tai kilpailevalta matkapuhelinoperaattorilta. Operaattoreilla voi olla käynnissä myös kampanjoita, jolloin operaattorin myyntiedustajat ottavat yhteyttä potentiaalisiin asiakkaisiin esimerkiksi puhelimitse tai juttelemalla kasvotusten kauppakeskuksessa tai muulla julkisella paikalla. Kun selvittää itselleen halvinta ja parasta liittymätarjousta, operaattorin edustaja voi antaa lisätietoa mm. vastaamalla eri liittymävaihtoehtoja koskeviin kysymyksiin. Operaattorin kivijalkamyymälässä voi päästä myös kokeilemaan liittymätarjoukseen kuuluvaa puhelinta etukäteen. Operaattorin edustajaa voi myös pyytää lähettämään lisätietoa liittymästä esimerkiksi sähköpostiin.
Tämän lisäksi erilaiset liittymätarjouksia vertailevat sivustot tarjoavat oivan avun sopivaa puhelinliittymää etsittäessä. Tällaiset sivustot sisältävät tiedot useammalta eri operaattorilta ja sivustolla voit löytää itsellesi parhaimman vaihtoehdon tekemällä omaa käyttöäsi koskevat valinnat mm. puheluiden määrään, datapaketin käyttöön Suomessa ja ETA-maissa sekä muihin liittymän ehtoihin, kuten avausmaksuun tai sopimuksen määräaikaisuuteen liittyen. Vertailusivustoa kannattaa hyödyntää, sillä sen avulla ei tarvitse tutkia ja selvittää erikseen jokaista eri operaattorin tarjoamaa liittymätarjousta tai pakettia.
Vertailusivusto on todennäköisesti nopein tapa löytää parhaat liittymätarjoukset. Myös eri tarjousten vertailu onnistuu mainiosti, ja useimmilla vertailusivustoilla omia toiveita voi muokata joustavasti, jotta edullisimman vaihtoehdon löytäminen onnistuisi varmasti. Tällainen valintojen ns. "tuunaaminen" kannattaa, sillä esimerkiksi datapakettien ehdot ja hinnat eroavat suuresti eri liittymien välillä. Parhaimmillaan vertailusivustoa hyödyntäessä kilpailutuksen voi tehdä vain muutamassa minuutissa. Sivustojen käyttö on myös ilmaista. Liittymän voi useimmiten myös ostaa sivuilta suoraan, tosin käyttäjän kannattaa tarkistaa, ettei tästä koidu lisäkuluja.
Vertailusivuston käyttämisessä suurin heikkous liittyy siihen, ovatko sivuston tiedot varmasti ajantasaiset. On siten vertailusivuston ylläpidosta kiinni, näkyykö sivustolla varmasti kaikki voimassaolevat tarjoukset ja esitetäänkö niiden tiedot oikein. Vertailusivustoa käyttäessä ei nimittäin voi saada varmuutta sille asialle, olisiko olemassa tarkalleen juuri omien toiveiden mukaista liittymää. Mikäli mielessäsi siis on tietynlainen liittymä, jota et vertailusivustolta löydä, ota yhteyttä operaattoriin ja kysy mieleisesi palvelun saatavuutta heiltä suoraan. Samoin mikäli epäilet sivustolla jonkin tiedon paikkaansa pitävyyttä, kannattaa operaattoriin olla yhteydessä.
Puhelinliittymiä kilpailuttaessa ja liittymätarjouksia vertailtaessa puhelinlaskun loppusumman pienentäminen on monille se tärkein kriteeri. Jotta kuitenkin saisit puhelinlaskut pienemmäksi kilpailutuksen päätteeksi, sinun tulee tietää, mistä puhelinlaskusi koostuvat. Tätä varten kannattaa käydä läpi puhelinlaskun erittelyt läpi muutaman eri kuukauden osalta. Erittelystä pääsee näkemään, mikä puhelimen käytössä maksaa. Esimerkiksi erilaiset julkisen hallinnon numeroiden palvelumaksut eivät sisälly liittymien puheluiden kuukausimaksuihin. Mikäli siis soitat usein maksullisiin numeroihin, joudut maksamaan nuo samat palvelumaksut liittymästä riippumatta.
Datapaketin käyttö on toinen asia, mikä usein vaikuttaa puhelinlaskun suuruuteen. Rajaton datapaketti on usein runsaasti kännykällä surffaavalle se edullisin vaihtoehto. Tällä hetkellä suomalaista datapakettia voi käyttää joko ilmaiseksi tai edullisesti muissa ETA-maissa. Toukokuussa 2020 nimittäin astui voimaan EU:n alueella uudet televiestintäsäännöstöt, jotka asettavat hintakaton sille, kuinka paljon operaattorit voivat veloittaa mm. mobiilidatan käytöstä. Tämä kannattaa siis huomioida, mikäli matkustaa paljon. Tämän lisäksi puhelinliittymä tulisi aina valita luotettavalta operaattorilta:
Edellä listattujen kriteerien lisäksi kannattaa huomioida myös kokemukset siitä, miten operaattorit huolehtivat olemassa olevista asiakkaistaan. Jotkin operaattorit pyrkivät aktiivisesti pitämään kiinni asiakkaistaan ja tarjoavat asiakkaalle edullisempaa liittymää, mikäli huomaavat voivansa tarjota palvelujaan halvempaan hintaan. Jos sinulla siis on hyvä kokemus jostain operaattorista, tämän voi huomioida parasta liittymätarjousta haettaessa. Tällä hetkellä eri puhelinliittymiä tarjoavien yritysten välillä on nimittäin kova hintakilpailu, minkä ansiosta liittymän voi saada operaattorilta kuin operaattorilta edulliseen hintaan.
Liittymätarjousten vertailu voi kuitenkin olla haastavaa sellaisessa tilanteessa, missä puhelimen käyttö vaihtelee merkittävästi kuukaudesta toiseen. Joinain kuukausina voi olla runsas määrä soitettuja puheluita ja datapaketin käyttö niin ikään voi vaihdella merkittävästi kuukaudesta toiseen. Tällaisessa tilanteessa liittymä, joka tarjoaa rajattoman määrän puheluita ja dataa kiinteään kuukausihintaan, on usein kuluttajalle se kaikkein edullisin. Mikäli kuitenkin haluaa tätä edullisemman liittymän, tulisi puhelimen käyttöä rajoittaa siten, ettei puheluiden tai datapaketin käytön määrä nousisi kovin korkeaksi.
Vielä muutama vuosi sitten puhelinoperaattorit tarjosivat perheliittymiä sillä ajatuksella, että saman operaattorin numeroon soittaessa puhelut tulisivat edullisemmaksi. Tänä päivänä kuitenkin eri operaattoreiden väliset hintaerot ovat sen verran pienet, että varsinaisia perhekohtaisia puhelinliittymiä tarjotaan vain vähän. Perheellisen ei siten välttämättä kannata keskittää koko perheen puhelinliittymiä yhdelle operaattorille. Tämän sijaan parasta liittymätarjousta etsiessä kannattaa kiinnittää huomio siihen, miten jokainen perheenjäsen käyttää matkapuhelinta tai muuta laitetta ja hakea halvimmat liittymät todetun käytön pohjalta.
Monessa perheessä on tänä päivänä matkapuhelimien lisäksi muita kannettavia laitteita, kuten tabletteja ja kannettavia tietokoneita. Puhelinoperaattorit tarjoavat myös näihin laitteisiin mobiililaajakaistan. Esimerkiksi nopealla 4G-yhteydellä tabletilla pelaaminen tai etätyöskentely sujuu erittäin mukavasti. Nopea yhteys on kätevä myös jakaa tarvittaessa toiseen laitteeseen. Mikäli siis perheessä on useampi tabletti, ei jokaiseen laitteeseen välttämättä tarvitse hankkia omaa mobiililaajakaistaa. Halvin vaihtoehto onkin tarkastella, miten laitteita todellisuudessa käytetään ja tehdä ostopäätökset näiden havaintojen pohjalta.
Perheellinen voi hyötyä myös lasten kännykän seurantaan tarkoitetuista lisäpalveluista, kuten internetin käytön estosta tai lapsen liikkeiden seuraamisesta. Ensimmäinen matkapuhelin saatetaan antaa lapselle tämän aloittaessa koulun. Tällöin lapsen kännykän käyttöä ja liikkeitä seuraava lisäpalvelu voi olla hyödyksi niin lapselle kuin vanhemmille. Lapselle kannattaa antaa myös mahdollisuus soittaa vanhemmilleen puhelimellaan, ja tätä tarkoitusta varten tulisi valita lapselle sopiva puhelinliittymä. Kaikkein edullisimmissa liittymissä puheluista ja tekstiviesteistä maksetaan yksiköittäin, ja valvotussa käytössä tällainen liittymä on lapsen käytössä halvin vaihtoehto.
Kokonaisuudessaan perheellisen kannattaa kilpailuttaa puhelinliittymät, sillä useamman lapsen perheessä edullisempiin liittymiin vaihtamalla voi säästää jopa satoja euroja vuodessa. Perheen tulisi kiinnittää huomiota siihen, mitä kaikkia laitteita heillä on käytössä ja kuinka paljon niitä todellisuudessa tulee käytettyä. Ei välttämättä kannata maksaa kalliista mobiililaajakaistasta moneen eri kannettavaan laitteeseen, mikäli niitä kaikkia ei päivittäin käytetä. Perheessä tulisi myös kiinnittää erityistä huomiota lasten matkapuhelimien ja tablettien käyttöön, sillä kustannusten lisäksi kyse on lasten verkkoturvallisuudesta.
Kovan kilpailun vuoksi suomalaisilla operaattoreilla on alati voimassaolevia tarjouksia. Tällä hetkellä Moi-operaattori tarjoaa markkinoiden edullisimman liittymän kuuden euron kuukausimaksullaan. Pakettiin sisältyy 4GT dataa, jota voi hyödyntää myös ulkomailla 1GT saakka. Avausmaksu on 5 euroa ja puheluista veloitetaan 0,055 €/minuutti. Myös Elisalta löytyy houkutteleva liittymätarjous, joka kustantaa 7,90 euroa kuukaudessa. Paketti sisältää rajattomasti dataa, joista 2GT voi käyttää ulkomailla. Avausmaksu on 4,90 euroa ja puheluista veloitetaan 0,069 euroa minuutilta.
Jos huomio kiinnitetään edullisen hinnan sijaan liittymän ominaisuuksiin ja hinta-laatu -suhteeseen, löytyy Telialta vertaansa vailla oleva liittymätarjous. Vain 23,90 euron kuukausihintaan kuluttaja saa rajattomasti puheaikaa, rajattomasti dataa nopealla 200Mbit/s yhteydellä sekä ilmaiset teksti- ja MMS -viestit. Lisäksi datan käyttö EU-maissa ja Baltiassa sisältyvät paketin hintaan. Avausmaksu on 3 euroa.